Pusat Sumber


VISI PSS
Membudayakan Teknologi Pendidikan Selaras Dengan Falsafah Pendidikan Negara


MISI PSS

PSS Semaian Bertaraf 5 bintang Menjelang 2010

SLOGAN PSS



PSS CEMERLANG SEMAIAN GEMILANG

MATLAMAT PSS SEMAIAN

Meningkatkan mutu pendidikan sekolah



Membentuk profession perguruan yang berilmu, dinamik, kreatif, inovatif dan berdisiplin untuk membantu pembinaan sahsiah guru supaya dapat memainkan peranan yang berkesan dalam pembangunan negara, bangsa dan agama.



Membentuk golongan pelajar yang berilmu, kreatif dan berdisiplin untuk membantu sahsiah pelajar supaya dapat memainkan peranan positif.


OBJEKTIF PSS SEMAIAN

Menyediakan sumber-sumber bagi kemudahan guru dan pelajar.

Menyediakan tempat untuk guru merancang dan menghasilkan sumber-sumber pengajaran dan pembelajaran.

Meningkatkan profesionalisme guru.

Mengumpul, menyimpan dan mengedar pelbagai jenis maklumat.

Membina program media untuk pengajaran dan pembelajaran.

Menyediakan perisian pendidikan untuk kegunaan guru dan pelajar.



Pusat Sumber Sekolah Cemerlang

Kriteria pemilihan

Bahagian I

Kemudahan Fizikal, Peralatan dan Bahan.

Lokasi PPS induk & Bilik Media / BBM

Lokasi PSS yang strategik

Lokasi bilik media / BBM yang strategic lokasi bilik media / BBM yang strategik

Tunjuk arah yang berkesan tunjuk arah yang berkesan

Ruang / kemudahan tambahan

Mempunyai pelbagai ruang / kemudahan

Tambahan yang berfungsi :

Sangat memuaskan & menyeluruh

Pondok ilmu , taman ilmu, sudut bacaan kelas , laluan ilmu , sudut ilmu ,dll

Susun atur bilik dan ruang

Mempunyai bilik dan ruang yang mencukupi untuk menampung pengunaan sekurang –kurangnya 10 % enrolmen murid

Susun atur kemas & praktikalsusun atur kemas & praktikal

Ruang pameran, ruang rujukan, Bilik Sal (ruang belajar secara individu) ruang majalah / jurnal.

Perabot dan kelengkapan

Mempunyai perabot dan kelengkapan yang mencukupi dan sesuai.

- meja & kerusi

- kaunter

- rak buku

- papan kenyataan

- rak majalah dan lain-lain yang berkaitan.

Bahan cetak

Mempunyai koleksi pelbagai bahan cetak yang menepati dari segi kuantiti dan kualiti untuk menampung penggunaan.

- buku

- akhbar

- majalah

- carta / peta

- risalah dan lain-lain

( tersusun dalam kotak risalah )

Bahan bukan cetak

Mempunyai koleksi pelbagai bahan bukan cetak sesuai dengan peralatan yang ada:

A. Ada koleksi kaset video / VCD rancangan TVP

- model, gelob , diorama dll

- lutsinar

- kaset audio (terutamanya koleksi btp)

B . Sumber eletronik

- CDRI

- Disket P&P

- Direktory laman web

- Laman web p & p sekolah masing – masing.

C. Peralatan

Mempunyai peralatan elektronik yang

Berfungsi.

- OHP

- komputer /lcdkomputer /lcd

- tv / vcr

- radio / pemain kaset

- kamera dan lain-lain

Alat keselamatan

Mempunyai alat pemadam api,pelan dan peti kecemasan serta peraturan dan arahan yang telah ditetapkan.

- ada pemadam api yang berfungsiada pemadam api yang berfungsi

- ada pelan kecemasan dan dipamerkanada pelan kecemasan dan dipamerkan

- arahan semasa berlaku kecemasan,dsb.arahan semasa berlaku kecemasan,dsb.

- peti kecemasan (first aid box) yang lengkappeti kecemasan (first aid box) yang lengkap

Bahagian II

Pengurusan dan pengelolaan PSS.

Struktur organisasi

Struktur organisasi pss yang lengkap dan dipamerkan termasuk jk induk,jk kerja dan

Pengawas perpustakaan / pss.

- struktur organisasi pss lengkap , kemas & struktur organisasi pss lengkap dan dipamerkan.

- Ada j/k induk

- Ada j/k kerja

- Ada pengawas pss

- Ada jadual bertugas pengawas Rancangan tahunan

- Menyediakan rancangan tahunan bermula dari Januari hingga Disember yang lengkap, meliputi matlamat ,objektif, aktiviti, implikasi kewangan, carta Gantt dan lain-lain.

- Rancangan dikemukakan ke dalam mesyuarat jk kurikulum , mesyuarat guru dan dimasukkan ke dalam takwim sekolah.

Pengurusan Kewangan PSS

Merancang dan menguruskan kewangan dengan bijak, mengetahui peruntukan (2 jenis peruntukan)

Mengoptimumkan penggunaan geran perKapita (pcg)

- 90 - 100 % dibelanjakan

- 70 – 89 % dibelanjakan

- 50 – 69 % dibelanjakan

- < 50 %

Dokumen dan rekod :

Pengurusan Pusat Sumber Sekolah

Pss mempunyai pelbagai dokumen dan rekod dalam pengurusan dan pengelolaan. Ini termasuk fail kuasa.

Ada fail kuasa

1 markah untuk setiap jenis dokumen/rekod, lain peraturan-peraturan , buku stok

Perolehan, rekod pinjaman penggunaan, aktiviti,kajian,perbelanjaan,penyenggaraan

Fail meja individu,semakan stok dan hapus –

Kira (maksimum 7 jenis )

Dokumen dan rekod :

Pengelolaan koleksi

Semua koleksi pss termasuk bahan cetak dan

Bukan cetak dikelolakan dengan memuaskan

- ada katalog ada katalog “pusat”

- proses teknikproses teknik

- pengkelasan bahan cetak dan bukan cetak

- pengkatalogan bahan cetak dan bukan cetak

- pengindeksan bahan

Dokumen dan rekod :

Pengelolaan peralatan

Semua peralatan sama ada elektronik atau bukan elektronik direkod, dikelolakan dengan baik dan kemas kini.

- ada rekod kemas kini

- kelolaan keselamatan

- kelolaan susun letak

- kelolaan baik pulih

- kelolaan pergerakan

Dokumen dan rekod :

Pengelolaan perabot dan kelengkapan semua perabot dan kelengkapan pss direkod,

dikelolakan dengan baik dan kemas kini (ini termasuk dari segi pergerakan dan baik pulih)

- ada rekod semua perabot

- ada rekod semua kelengkapan

Keceriaan

Keceriaan luaran dan dalaman pss yang

Menarik dan berfungsi ,terutama dari segi

Hiasan,kebersihan, keselesaan,kekemasan

Dan kreativiti.

- keceriaan luaran

- tunjuk arah luaran

- keceriaan dalaman pss

- tunjuk arah dalaman

Penglibatan warga sekolah dan komuniti.

Penglibatan warga sekolah dan komuniti secara menyeluruh dan berkesan dalam

Membantu dan menyokong pengurusan dan pengelolaan pss.

- penglibatan warga sekolah

- penglibatan komuniti

Bahagian III

Pengunaan pss

Waktu operasi pss

Memperuntukan masa yang sepatutnya untuk

Penggunaan secara berterusan

- dibuka sepanjang waktu persekolahan

- dibuka sebelum permulaan kelas/waktu Malam/hujung minggu/cuti persekolahan

(2 markah untuk setiap waktu operasi maksimum 3)

Jadual waktu

Mempunyai jadual waktu untuk setiap kelas

Mengunakan kemudahan di pss seperti di bilik Perpustakaan,bilik tayangan,

bilik komputer dan lain-lain.

- mempamerkan jadual waktu penggunaan Pss

- ada jadual waktu penggunaan bilik ada jadual waktu penggunaan bilik tayangan

- ada jadual waktu bilik komputerada jadual waktu bilik komputer

- ada jadual bertugas pengawas/dllada jadual bertugas pengawas/dll

Pinjam meminjam

A) Bahan cetak

Menjalankan urusan pinjam meminjam buku-buku bacaan dan rujukan untuk

Kegunaan guru dan murid mengikut tempoh yang

Ditetapkan

* pinjaman murid (>70% enrolmen)

* pinjaman guru (>30%)

B) Bahan bukan cetak

Memberi kemudahan dan meminjam, mengunakan bahan bukan cetak termasuk

perisian sama ada untuk secara individu atau pun kumpulan oleh murid dan guru.

* pinjaman murid (>30% enrolmen)

* pinjaman guru (>70%)

C) Peralatan

Memberi kemudahan meminjam dan menggunakan peralatan sama ada untuk

Secara individu atau pun kumpulan untuk murid dan guru.

* pinjaman murid (>30% enrolmen )

* pinjaman guru (>70% )

D) Pinjaman secara kelompok

Guru yang berlainan sentiasa membuat pinjaman bahan dan alatan secara

berkelompok untuk kegunaan proses

Pengajaran dan pembelajaran.

* 1 markah untuk setiap pinjaman oleh

Guru berlainan (maksimum 10 )

Penggunaan rancangan TV Pendidikan

Kekerapan guru mengunakan rancangan tvp secara “on-air”dan “off-air”untuk proses

Pengajaran dan pembelajaran.penggunaan rancangan tvp dan rancangan lain dijadualkan selaras dengan perancangan

Pelajaran mingguan dan direkodkan.

- rancangan tvp digunakan “on-air”

- rancangan tvp digunakan “off-air”

- ada jadual pengguaan rancangan tvp untuk semua kelas.

- ada rancangan lain untuk p&p.

Aktiviti pameran

Menjalankan aktiviti pameran dari semasa kesemasa

- Sambutan bulan merdeka,hari guru,maal hijrah dan lain-

lain.

- 2 markah untuk setiap satu jenis pameran

( maksimum 5 )

Aktiviti galakan

Menjalankan aktiviti mengalakkan penggunaan perkhidmatan pss berasaskan

Sumber seperti mengadakan seminar,

Pertandingan,kuiz,melukis poster,syarahan,

Pidato dan lain-lain.

- 2 markah untuk setiap satu jenis aktiviti

( maksimum 5 )

Pembelajaran kendiri

Kemudahan ruang dan sumber pembelajaran Kendiri disediakan ,sentiasa digunakan dan direkod ,di simpan serta di semak secara kemas kini.

- ada kemudahan yang lengkap

- sentiasa diguna,rekod disimpan dan disemak secara kemas kini.

Bahan promosi/publisiti

Mengadakan pelbagai bahan promosi dan publisiti pss seperti orientasi pss kepada

Pelajar baru,senarai bahan yang baru ,laman

Web, radio sekolah ,penerbitan bullentin,

Brosur, “book mark”dan promosi khidmat luaran.

- ada program orientasi pss untuk pelajar baru.

- ada laman web pss

- bahan promosi penggunaan pss (1 markah untuk setiap satu bahan dengan maksimum 4 bahan )

Kemahiran maklumat

- Melaksanakan latihan ,khusus,bengkel,khemah kerja dan lain-lain secara dalaman

untuk mempertingkatkan kemahiran maklumat dikalangan pelajar dan guru dari

semasa ke semasa.

- laksanakan aktiviti kbkklaksanakan aktiviti kbkk

- sumbersumber-sumber rujukan

- cara penggunaan kemahiran pencarian maklumat.

- cara penggunaan sumber elektronik

Penghasilan bahan dan Perisian

Sentiasa menyediakan kemudahan kepada pelajar dan guru untuk menghasilkan bahan dan perisian bagi membantu proses pengajaran dan pembelajaran.

- kemudahan di sediakan kemudahan di sediakan

- bahan dihasilkanbahan dihasilkan

- bahan diguna samabahan diguna sama

- direkod secara berpusat direkod secara berpusat

Bahagian IV

Program gerakan membaca

- Pengurusan program gerakan membaca

- Menguruskan semua program gerakan membaca dengan sistematik.

- ada carta organisasi jawatankuasa

- carta organisasi dipamerkan

- ada senarai tugas

Pelaksanaan

Program nilam dilaksanakan semenjak tahun 1999.

- semua pelajar tahun 1 semua pelajar tahun 1 ––6 / tingkatan 16 / tingkatan 1-6 terlibat.

Dokumen dan rekod

- rekod pengguna diuruskan dengan baikrekod pengguna diuruskan dengan baik

- semua pelajar ada buku rekod bacaan semua pelajar ada buku rekod bacaan Nilam

- ada rekod bacaan guru bm dan b.i

- ada rekod bacaan guru kelas / tingkatan

- ada rekod bacaan keseluruhan

- rekod dipamerkan

Pencapaian

…..jauhari

....gangsa ( 15 % pelajar )

....perak ( 10 % pelajar )

....emas ( 7 % pelajar )

....nilam ( 5 % pelajar )

....rakan pembaca ( 5 orang )

Pengiktirafan

Pengiktirafan pencapaian semua pelajar direkodkan

....dalam buku rekod pelajar

....dengan sijil pengiktirafan

Bahagian V

Program peningkatan pss

Rancangan pembangunan jangka panjang.

- Mempunyai rancangan pembangunan pss jangka panjang yang konkrit secara menyeluruh seperti untuk tempoh 3 tahun atau 5 tahun.

- ada perancangan pembangunan pss yang ada perancangan pembangunan pss yang

Menyeluruh –matlamat, objektif,pengunjuran Carta Gantt ,laporan pencapaian, kajian kemajuan , dsb.

Naik taraf kemudahan

ICT di pss

Mempunyai perancangan yang kursus untuk

Mempertingkatkan kemudahan bilik / ruang

Peralatan, kelengkapan dan koleksi bahan

Berasaskan ict terkini bagi menampung

Keperluan semasa.

- ada perancangan ada perancangan

- rancanganrancangan-rancangan naik taraf yang

Telah sedang dilaksanakan(maksimum 4)

Pengautomasian

Melaksanakan pengautomasian pss.

- urusan rekod ( buku & bukan buku )urusan rekod ( buku & bukan buku )

- sirkulasi

- opac

- lain-lain yang berkaitan (nilam)

- berfungsi

Kewangan pss

Melaksanakan aktiviti yang kursus dan berterusan untuk menambah sumber kewangan.

- 2 markah untuk setiap aktiviti ( maksimum5)

Penggunaan sumber kewangan

Mengoptimumkan penggunaan sumber kewangan untuk mempertingkat pengunaan

Pss dan menanam tabiat membaca secara berkekalan.

- wang digunakan

- semua sumber kewangan dioptimumkan.

Latihan kemahiran

Merancang dan melaksanakan program

Latihan khusus dalam menerap dan memberi

Kemahiran teknologi maklumat untuk

Mempertingkatkan pengurusan dan

Penggunaan pss.

- ada rancangan kemahiran teknologi

Maklumat.

- dilakasanakan (2 markah untuk setiap aktiviti yang dilaksanakan(maksimum 4)

Penilaian kajian

Melaksanakan penilaian kajian keperluan secara berterusan dan mengunakan dapatan tersebut untuk pembangunan pss.

- melaksanakan penilaian kajian keperluanmelaksanakan penilaian kajian keperluan

(maksimum 2)

- dapatan digunakan untuk pembangunan Pss (maksimum 3 tindak susul)

___________________________________________________________________

CONTOH BORANG PENILAIAN ANUGERAH

PUSAT SUMBER SEKOLAH CEMERLANG

BAHAGIAN I- KEMUDAHAN FIZIKAL, PERALATAN DAN BAHAN (10%)

1. Lokasi PSS Induk Dan Bilik Media /BBM MARKAH

- Lokasi PSS yang strategik 1 2 3 4

- Lokasi bilik Media /BBM yang strategik

- Tunjuk arah yang berkesan

2. Ruang /Kemudahan Tambahan

Mempunyai pelbagai ruang/ kemudahan tambahan yang berfungsi

- Sangat memuaskan dan menyeluruh

- Pondok Ilmu , Taman Ilmu, Sudut Bacaan Kelas, Laluan Ilmu, Sudut Ilmu, dll.

3. Susun Atur Bilik Dan Ruang

Mempunyai bilik dan ruang yang mencukupi untuk menampung penggunaan sekurang-kurangnya 10% enrolmen murid.

- Mencukupi untuk menampung penggunaan sekurang-kurangnya 10% enrolmen murid.

- Susun atur kemas dan praktikal

- Ruang pameran

- Ruang rujukan

- SAL (Ruang Belajar Secara Sendiri)

- Ruang majalah/ jurnal (lain-lain)

4. Perabot Dan Kelengkapan

Mempunyai perabot dan kelengkapan yang mencukupi dan sesuai

- Meja dan kerusi

- Kaunter

- Rak Buku

- Papan Kenyataan

- Rak majalah/ lain-lain yang berkaitan.

5. Bahan Cetak

Mempunyai koleksi pelbagai bahan cetak yang menepati daari segi kuantiti dan kualiti untuk menampung penggunaan.

Buku (SM 1:15, SR 1:8)

Akhbar (SM 3, SR 2)

Majalah (SM 5, SR 3)

Carta/Peta

Risalah/Lain-lain (Tersusun dalam kotak risalah)

6. Bahan Bukan Cetak

Mempunyai koleksi pelbagai bahan cetak sesuai dengan peralatan yang ada.

a. Ada koleksi kaset video /VCD rancangan TVP

- Model, Gelob, Diorama, Dll

- Lutsinar

- Kaset audio (terutamanya koleksi BTP)

b. Sumber Elektronik

- CDRI

- Disket P&P

- Direktory Laman Web

- Laman Web P&P sekolah masing-masing

7. Peralatan

Mempunyai peralatan elektronik yang berfungsi

OHP

Komputer/LCD

TV/VCR

Radio/Pemain Kaset

Kamera dan lain-lain.

8. Alat Keselamatan

Mempunyai alat pemadam api, pelan dan peti kecemasan serta peraturan dan arahan yang telah ditetapkan.

Alat pemadam api yang berfungsi

Ada pelan kecemasan dan dipamerkan

Arahan semasa berlaku kecemasan, dsb

Peti kecemasan (First Aid Box) yang lengkap

Jumlah markah mengikut wajaran : ___ x 10 =

80

BAHAGIAN II- PENGURUSAN DAN PENGELOLAAN PSS (15%)

1. STRUKTUR ORGANISASI

Struktur organisasi PSS yang lengkap dan dipamerkan termasuk JK Induk. JK Kerja dan Pengawas Perpustakaan PSS.

Struktur organisasi PSS lengkap, kemas dan dipamerkan.

Ada struktur organisasi J/K Induk

Ada struktur organisasi J/K Kerja

Ada struktur organisasi Pengawas PSS

Ada Jadual Bertugas Pengawas PSS

2. RANCANGAN TAHUNAN

Menyediakan Rancangan Tahunan bermula dari Januari hingga Disember yang lengkap, meliputi matlamat, objektif, aktiviti, implikasi kewangan, carta Gantt dan lain-lain.

Rancangan dikemukakan ke dalam mesyuarat JK Kurikulum, mesyuarat guru dan dimasukkan ke dalam takwin sekolah.

3. PENGURUSAN KEWANGAN PSS

Merancang dan menguruskan kewangan dengan bijak, tahu peruntukan (2 jenis).

Mengoptimumkan penggunaan Geran Per Kapita (PCG)

4. DOKUMEN DAN REKOD: PENGURUSAN PSS

PSS mempunyai pelbagai dokumen dan rekod dalam pengurusan dan pengelolaan. Ini termasuklah fail kuasa.

Ada fail kuasa.

1 markah untuk setiap jenis dokumen /rekod lain, peraturan-peraturan, buku stok perolehan, rekod pinjaman penggunaan, aktiviti, kajian perbelanjaan, penyenggaraan, fail meja individu, semakan stok dan hapuskira.

5. DOKUMEN DAN REKOD : PENGELOLAAN KOLEKSI

Semua koleksi PSS termasuk bahan cetak dan bukan cetak dikelolakan dengan memuaskan.

Ada katalog “pusat”

Proses teknik

Pengkelasan bahan cetak dan bukan cetak

Pengkatalogan bahan cetak dan bukan cetak

Pengindeksan bahan

6. DOKUMEN DAN REKOD: PENGELOLAAN PERALATAN

Semua peralatan sama ada elektronik ataupun bukan elektronik direkodkan dan dikelola dengan baik dan kemas kini.

Ada rekod kemaskini

Kelolaan keselamatan

Kelolaan baikpulih

Kelolaan pergerakan

7. DOKUMEN DAN REKOD: PENGELOLAAN PERABOT DAN KELENGKAPAN.

Semua perabot dan kelengkapan PSS direkod, dikelolakan dengan baik dan kemas kini. Ini termasuk dari segi pergerakan dan baik pulih.

Ada rekod semua perabot

Ada rekod semua kelengkapan

Semua perabot dikelolakan dengan baik dan kemaskini (termasuk pergerakan dan baik pulih )

Semua kelengkapan dikelolakan dengan baik dan kemaskini (termasuk pergerakan dan baik pulih)

8.KECERIAAN

Keceriaan luaran dan dalaman PSS yang menarik dan berfungsi, terutama dari segi hiasan, kebersihan, keselesaan, kekemasan dan kreativiti.

Keceriaan luaran

Tunjuk arah luaran

Keceriaan dalaman PSS

Tunjuk arah dalaman

10.PENGLIBATAN WARGA SEKOLAH DAN KOMUNITI

Penglibatan warga sekolah dan komuniti secara menyeluruh dan berkesan dalam membantu dan menyokong pengurusan dan pengelolaan PSS.

Penglibatan warga sekolah

Penglibatan komuniti.

Jumlah markah mengikut wajaran : _____ X 15 =

90

BAHAGIAN III – PENGGUNAAN PSS (45%)

1. OPERASI PSS

Memperuntukan masa yang sepenuhnya untuk penggunaan secara berterusan.

Dibuka sepenjang waktu persekolahan

Dibuka sebelum permulaan kelas/waktu malam/hujung minggu/ cuti persekolahan.

(2 markah untuk setiap satu waktu operasi)

2. JADUAL WAKTU

Mempunyai jadual waktu penggunaan PSS

Ada jadual waktu penggunaan bilik tayangan

Ada jadual waktu bilik komputer

Ada jadual bertugas pengawas/dll

3. PINJAM-MEMINJAM

a/ Bahan Cetak

Menjalankan urusan pinjam-meminjam buku-buku bacaan dan rujukan untuk kegunaan guru dan murid mengikut tempoh yang telah ditetapkan.

Pinjaman murid ( > 70% enrolmen)

Pinjaman guru ( > 30%)

b/ Bahan Bukan Cetak

Memberi kemudahan meminjam dan menggunakan bahan bukan cetak termasuk perisian sama ada untuk secara individu ataupun kumpulan oleh murid dan guru.

Pinjaman murid ( > 30% enrolmen )

Pinjaman guru ( > 70 %)

c/ Peralatan

Memberi kemudahan meminjam dan menggunakan peralatan sama ada untuk secara individu ataupun kumpulan untuk murid dan guru.

Pinjaman murid (> 30% enrolmen)

Pinjaman guru (> 70%)

d/ Pinjaman Secara Kelompok

Guru yang berlaianan sentiasa membuat pinjaman bahan dan alatan secara berkelompok untuk kegunaan proses pengajaran dan pembelajaran.

1 markah untuk setiap pinjaman oleh guru berlainan (maksimum 10)

4. PENGGUNAAN RANCANGAN TV PENDIDIKAN

Kekerapan guru menggunakan rancangan TVP secara “on-air” dan “off-air” untuk proses pengajaran dan pembelajaran. Penggunaan rancangan TVP dan

rancangan lain dijadualkan selaras dengan perancangan pelajaran mingguan dan direkodkan.

Rancangan TVP digunakan “on-air”

Rancangan TVP digunakan “ off-air”

Ada jadual penggunaan rancangan TVP untuk semua kelas

Ada gunakan rancangan lain untuK P&P

5. AKTIVITI PAMERAN

Menjalankan aktiviti pameran dari semasa ke semasa berasaskan tema. Sebagai contoh sambutan Bulan Merdeka, Hari Guru, Maal Hijrah dan lain-lain.

6. AKTIVITI GALAKAN

Menjalankan aktiviti menggalakan penggunaan perkhidmatan PSS berasaskan sumber seperti mengadakan seminar, pertandingan, kuiz, melukis poster, syarahan, pidato dan lain.

2 markah setiap satu jenis aktiviti ( maksima 5)

7. PEMBELAJARAN KENDIRI

Kemudahan ruang dan sumber pembelajaran kendiri disediakan, sentiasa digunakan dan rekod berkaita disimpan serta disemak secara kemas kini.

Ada kemudahan yang lengkap

Sentiasa diguna, rekod disimpan dan disemak secara kemas kini.

8. BAHAN PROMOSI/PUBLISITI

Mengadakan pelbagai bahan promosi dan publisiti PSS seperti orientasi PSS kepada pelajar baru, senarai bahan yang baru, laman web, radio sekolah, penerbitan buliten, brosur, “book mark” dan promosi khidmat luaran.

Ada program orientasi PSS untuk pelajar baru

Ada laman web PSS

Bahan promosi penggunaan PSS (1 untuk setiap satu bahan dengan maksimum 4 bahan)

9.KEMAHIRAN MAKLUMAT

Melaksanakan latihan, kursus, bengkel, khemah kerja dan lain-lain secara dalaman untuk mempertingkatkan kemahiran maklumat di kalangan pelajar dan guru dari semasa ke semasa.

Laksanakan aktiviti KBKK

Sumber-sumber rujukan

Cara penggunaan kemahiran pencarian maklumat

Pencarian maklumat sumber elektronik

9. PENGHASILAN BAHAN DAN PERISIAN

Sentiasa menyediakan kemudahan kepada pelajar dan guru untuk menghasilkan bahan dan perisian bagi membantu proses pengajaran dan pembelajaran.

markah

Kemudahan disediakan 3

Bahan dihasilkan 3

Bahan digunasama 2

Direkodkan secara berpusat 2

Jumlah markah mengikut wajaran ________ X 45 =

130

BAHAGIAN IV – PROGRAM NILAM ( 20% )

1. PENGURUSAN PROGRAM NILAM

1. Penubuhan Jawatankuasa

2. Carta organisasi dipamerkan

3. Ada senarai tugas

4. Ada minit mesyuarat

5. Ada carta Gantt

2. PERLAKSANAAN

1. Penglibatan Pelajar

2. Pinjaman pukal dilaksanakan

3. Ada sudut NILAM

4. Poster NILAM dipamerkan

5. Lain-lain bentuk promosi

6. Kumpulan Rakan Pembaca dibentuk

3. DOKUMEN DAN REKOD

1. Pelajar ada buku rekod bacaan NILAM

2. Rekod bacaan NILAM disahkan oelh guru

3. Rekod pencapaian dipamerkan dalam kelas

4. PENGUMPULAN DATA

1. Ada borang / rekod pencapaian bulanan

2. Ada Program proNILAM

3. Cetakan Program NILAM difailkan

5. PENCAPAIAN DAN PENGIKTIRAFAN

1. Direkodkan dalam buku rekod kemajuan

2. Direkodkan dalam sijil berhenti sekolah

3. Sijil Gangsa, Perak dan Emas dikeluarkan

Jumlah markah mengikut wajaran : _______ X 20 =

40

BAHAGIAN V – PROGRAM PENINGKATAN PSS ( 10%)

1. RANCANGAN PEMBANGUNAN JANGKA PANJANG

Mempunyai Rancangan Pembangunan PSS Jangka Panjang yang konkrit secara menyeleruh seperti untuk tempoh 3 tahun dan 5 tahun.

Ada perancangan pembangunan PSS yang menyeluruh – matlamat, objektif, pengunjuran, Carta Gantt, Laporan pencapaian, kajian kemajuan dsb

2. NAIKTARAF KEMUDAHAN ICT DI PSS

Mempunyai perancangan yang khusus untuk mempertingkatkan kemudahan bilik/ruang, peralatan, kelengkapan dan koleksi bahan berasaskan ICT terkini bagi menampung keperluan semasa.

Ada perancangan

Rancangan-rancangan naiktaraf yang telah/sedang dilaksanakan (maksimum 4)

3. PENGAUTOMASIAN

Melaksanakan pengautomasian PSS

Urusan rekod ( buku dan bahan buku)

Sirkulasi

OPAC

Lain-lain yang berkaitan (NILAM)

Berfungsi

4. KEWANGAN PSS

Melaksanakan aktiviti yang khusus dan berterusan untuk menambah sumber kewangan.

2 markah untuk setiap aktiviti (maksimum 5)

5. PENGGUNAAN SUMBER KEWANGAN

Mengoptimumkan penggunaan sumber kewangan untuk mempertingkatkan penggunaan PSS dan menanam tabiat membaca secara berkekalan.

Wang digunakan

Semua sumber kewangan dioptimumkan.

6. LATIHAN KEMAHIRAN

Merancang dan melaksanakan program latihan kursus dalam menerapkan dan memberi kemahiran teknolgi maklumat untuk mempertingkatkan pengurusan dan penggunaan PSS.

Ada rancangan kemahiran teknologi maklumat dilaksanakan – 2 markah untuk setiap aktiviti yang dilaksanakan (maksimun 4)

7. PENILAIAN KAJIAN

Melaksanakan penilaian kajian keperluan secara berterusan dan menggunakan dapatan tersebut untuk pembangunan PSS.

Melaksanakan penilaian kajian keperluan (maksimum 2) Dapatan digunakan

untuk pembangunan PSS (maksimum 3 tindak susul)

Jumlah markah mengikut wajaran : ________ X 10

70

BAHAGIAN VI –KRITERIA KHUSUS

CIRI KEISTIMEWAAN

Sebarang atau beberapa keistimewaan PSS yang tidak termasuk dalam Bahagian

I hingga Bahagaian V ( 1 markah untuk satu cirri)

Contoh : Karya Agong Nilaian Sasterawan ( Canon Literature), Koleksi Setempat(Local Collection), Reference Tools (untuk pengkatalogan dan pengkelasan)